ŚRODA 02.02.2022 r.
Dzień Dobry Motylki :)
1. Na początek posłuchajcie wiersza D. Gellner Sen o balu (Rodzic czyta dziecku wiersz) Ach, ten bal! Ach, ten bal! Popatrz, ile tańczy par! Jedwabne pończoszki, paseczki i groszki, przy każdej sukience wróbelki jak broszki. Kucyki, warkocze – tu rude, tam złote, a płaszczyk królewny szumiący i śpiewny! Srebrzyste koronki, perełki, pierścionki, kokardy jak róże, w kokardach biedronki. We włosach dziewczynki motyle jak spinki, a oczy księżniczki jak czarne guziczki. Lecz już kończy się bal i rozpływa się sen – już na zwodzony most karetą wjeżdża dzień.
Rozmowa na temat wiersza:
- O czym był wiersz?
- Jak były ubrane dzieci?
- Gdzie odbywał się bal opisany w wierszu?
- Jak nazywa się taki okres w roku, w czasie którego odbywa się dużo balów?
- Jak nazywamy inaczej bal, w czasie którego wszyscy są przebrani w różne stroje? (bal kostiumowy, bal przebierańców)
- Jak ozdabiamy salę balową? (w serpentyny, balony)
2. Kim jestem? – rozwiązywanie zagadek słownych. Rodzic czyta, a dziecko rozwiązuje zagadki.
- Śmiesznie skacze w dół lub w górę, gdy pociągniesz go za sznurek. (pajac)
- Jestem delikatny, skrzydełka mam jak płatki. W promieniach słońca latam i przysiadam na kwiatach. (motyl)
- W pięknej sukni i w koronie, trzyma berło i siedzi na tronie. (królewna)
- Na czerwonych skrzydełkach błyszczą czarne kropki. Wiosną budzi się do słonka malutka… (biedronka)
- Ciało zbroja kryje, w dłoniach miecz i tarcza. W turniejach występuje. Czy to mu wystarcza? (rycerz)
- Potwór to bajkowy, może mieć i cztery głowy, ryczy, ogniem zionie, ma łuski na ogonie. (smok)
3. Na balu przebierańców – zabawa ruchowa
Dziecko naśladuje różne postacie tańczące na balu, zgodnie z poleceniem rodzica, np. Na balu były biedroneczki… rycerze… smoki…
4. Zapraszam do obejrzenia planszy.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/supersmyki-tablice/mobile/index.html#p=48
Rodzic prezentuje dziecku tablicę demonstracyjną. Prosi dziecko o wysłuchanie opisów zwyczajów karnawałowych i wskazanie na planszy pasujących do nich zdjęć.
Opisy:
- Włochy W Wenecji, mieście z wielowiekowymi tradycjami karnawałowymi, odbywa się słynna parada z maskami. Maski wprowadzono po to, by zrównać wszystkich uczestników zabawy, biednych i bogatych. Zabawę karnawałową rozpoczyna„lot anioła” – występ akrobaty nad placem św. Marka. Następnie na weneckim Canale Grande (największym kanale wodnym w mieście) rozpoczyna się spływ gondolami (charakterystycznymi weneckimi łodziami). - Polska Tu karnawał trwa od święta Trzech Króli na początku stycznia, ale najbardziej charaktery- stycznym okresem zabaw karnawałowych jest czas od tłustego czwartku (rozpoczynającego tzw. ostatki) aż do wtorku przed środą popielcową. Na stołach pojawiają się wtedy pączki i faworki, a dzieci biorą udział w balach karnawałowych, przebierając się za ulubione postacie. - Brazylia Tu odbywa się jeden z najsłynniejszych na świecie karnawałów, w Rio de Janeiro. Najważniejszą imprezą jest wielka parada tancerzy ze szkół samby z całej Brazylii, którzy jadąc na platformach samochodowych lub idąc – prezentują swoje umiejętności. Wystąpienie na paradzie to wielkie wyróżnienie dla szkoły, dlatego występ (choreografię i stroje) tancerze przygotowują prawie cały rok. Ubrania tancerzy są bogato zdobione cekinami i piórami. - Niemcy W regionach Nadrenii i Westfalii kobiety obcinają mężczyznom krawaty, a na pocieszenie dają im całusa. Ta tradycja pochodzi od protestu praczek, które w XIX w. chciały wziąć udział w zabawach karnawałowych (wtedy dostępnych tylko dla mężczyzn). - Francja W Nicei w czasie karnawałowej parady kwiatowej jej uczestnicy obrzucają się kwiatami.
Po omówieniu poszczególnych zwyczajów rodzic pyta dziecko: 1. Który z poznanych zwyczajów podoba ci się najbardziej. Dlaczego? 2. Jeśli mógłbyś spędzić karnawał w jednym z poznanych krajów, to który byś wybrał? Dlaczego? 3. Za jakie postacie przebrały się dzieci przedstawione na planszy?
5. „Karnawał” – na zakończenie kochane dzieci pokolorujcie kredkami, mazakami kolorowankę.
Bawcie się dobrze, pani Ramona.
|