Dzień dobry Motylki!
1. Znów przyszła wiosna. – piosenka.
1. Co się dzieje, świat się śmieje
wstało ciepłe słońce,
na polanie w ciemnym lesie
słychać jakiś koncert.
Wszędzie w koło jest wesoło,
Miś i wilk śpiewają
bo z daleka przybył gość
wszyscy go witają.
Ref. Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach
rozwija kwiaty i budzi nas
to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa
tęczą maluje świat
2. Po cichutku, po kryjomu
przyszła do nas wiosna
na paluszkach, niczym wróżka
piękna i radosna
Zaprosiła do zabawy
Dzieci małe duże
biegną wszystkie na polanę
aby śpiewać w chórze.
Link do piosenki:https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs&list=RDiN6YfhyeZhs&start_radio=1
Rozmowa na temat piosenki kierowana pytaniami:
- Jakie zwierzęta pojawiają się w piosence?
- Co robiła wiosna?
- Jaka była wiosna?
2.Wczesnowiosenne kwiaty –rozmowa na temat kwiatów na podstawie ilustracji.
5-latki mogą korzystać z ilustracji KP3 str. 58
4latki i chętni ilustracje dołączone w plikach do obejrzenia
Wyjaśnienie, dlaczego niektóre rośliny są pod ochroną
(Ochrona gatunkowa roślin to prawny sposób zabezpieczenia rzadko, występujących gatunków dziko
rosnących roślin zagrożonych wyginięciem. Gatunków chronionych nie wolno niszczyć, zrywać, zbierać,
sprzedawać, nabywać, przewozić przez granicę państwa, nie można niszczyć ich siedlisk itp.
W niemal wszystkich państwach są gatunki roślin podlegających ochronie.)
KP3 str. 58-59 5latki
KP2 str. 24 (tylko kolorowanie)
3.Motyle na łące – zabawa paluszkowa.
Bawiły się motyle na zielonej łące,
(dzieci łączą kciuki i machają dłońmi jak motyl)
skakały z listeczków na kwiatki pachnące.
(palcami jednej dłoni dotykają po kolei opuszki drugiej dłoni)
Kiwały czółkami – raz lewym, raz prawym
(łączą kciuki i machają dłońmi jak motyl skrzydłami, ruszają kciukami: lewym i prawym)
i zaraz leciały znowu do zabawy.
(łączą kciuki i machając paluszkami unoszą dłonie)
Piły nektar z kwiatów swoimi ssawkami,
(układają jedną dłoń w „miseczkę” i delikatnie łaskoczą jej wnętrze palcem wskazującym drugiej dłoni)
Grały w chowanego, lecz tylko czasami.
(zasłaniają dłońmi oczy)
chodziły na długie wieczorne spacery.
(spacerują paluszkami jednej dłoni po przedramieniu drugiej dłoni)
A ile ich było? Dwa? Trzy? A może cztery?
(pokazują odpowiednio dwa, trzy, cztery palce).
4.Kwiaty pachną – ćwiczenia oddechowe.
Potrzebne: chusteczki higieniczne, kolorowe flamastry, taśma klejąca, olejki zapachowe lub perfumy
Wykonanie: Dziecko kolorowym flamastrem ozdabia chusteczkę higieniczną, rysując np. kropeczki kolorowe.
Z pomocą dorosłego formuje z chusteczki kwiaty – chwytając palcami chusteczkę po środku, zwijając ją nieco
i z pomocą dorosłego sklejając taśmą. Dorosły nasącza chusteczkę odrobina olejku zapachowego/perfum.
Następnie układa przed dzieckiem wykonany kwiatek. Dziecko pochyla się nad wiosennym kwiatkiem i je wącha
– wciągając powietrze nosem, wydychając ustami.
5. Czego potrzebuje roślina, aby urosnąć? – burza mózgów.
Dziecko zastanawia się co jest potrzebne rośliną. Mówi swoje pomysły.
Szuka w domu warunków, gdzie roślina mogłaby dobrze rosnąć.
6. Od cebulki do kwiatka– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
Dorosły pokazuje ilustracje etapów rozwoju rośliny.
Dziecko stara się opisać poszczególne etapy rozwoju rośliny.
5latki- KP3 str.57
4latki – kończą kartę pracy str. 24 KP2
7. Założenie hodowli fasolki w domu – zabawa badawcza.
Potrzebne:fasolka, słoik, gaza, gumka, spodeczek
Wykonanie:Gazę założoną dwukrotnie naciągamy na słoik i mocujemy gumką.
Palcem wciskamy gazę do środka słoika, tak, aby powstał dołek, w którym umieszczamy nasiona fasoli (1-3 zależy od wielkości).
Do słoika wlewamy wodę, tak aby nasiona były wilgotne.
Słoik umieszczamy na spodeczku, ponieważ gaza, gdy nasiąka wodą, woda spływa do spodeczka.
 
Pamiętajmy o tym, aby fasolka zawsze dotykała wody!
Obserwujemy! Ciekawe, któremu Motylkowi urośnie pierwsza fasolka.
8. Ćwiczenia gimnastyczne:https://www.youtube.com/watch?v=xx03qQvzbHs&list=PLtX3mTRu5-XkimZiE-grjiPaw5h62f5H0&index=2
Dla chętnych:
Dodatkowe karty pracy dostępne na dysku:
Rośnie tulipan – ćwiczenia grafomotoryczne
Kwiaty wiosną – ćwiczenia percepcji wzrokowej
Udanej zabawy! |