Dzień dobry :) Dziś porozmawiamy o obowiązkach domowych.
1. Utrwalanie pojęcia rodzina. Rytmiczne dzielenie nazw członków rodziny (na sylaby).
Biała kartka dla dziecka, pudełko z klockami, np. drewnianymi. Przed dzieckiem rodzic układa białą kartkę i pudełko z klockami.
Dziecko bierze cztery klocki i układa je obok kartki. Rodzic pyta, co znaczy słowo rodzina. Następnie prosi, aby dziecko powiedziało, kto
wchodzi w skład ich rodziny (np.: mama, tata, brat, siostra, babcia). Dzieci kolejno wymienia-
ją nazwy poszczególnych członków rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby). Po każdej wypowiedzi dzieci układają na kartkach tyle klocków, ile sylab jest w wypowiadanych słowach. Powtarzają słowa, dzieląc je rytmicznie (na sylaby) i dotykając jednocześnie klocków.
2. Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Czy ja jestem gość?”
Książka (s. 26–27)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=28
– Od poniedziałku mam dyżur ogrodnika – pochwalił się Olek. – Co drugi dzień będę pod-
lewał kwiatki. Pani powiedziała, że to bardzo odpowiedzialna praca, bo bez wody one uschną.
– Będziesz pamiętał o swoich obowiązkach? – zapytał tato.
– No jasne! – zapalił się Olek. – Chociaż wolałbym dyżur kucharza – przyznał po chwili namysłu.
– Kucharza? – zaniepokoiła się mama.
– Zadaniem kucharza jest nakrywanie do stołu – uspokoił ją synek. – Ten dyżur dużo bardziej mi się podoba, ale kucharzem jest w tym tygodniu Wojtek.
– Jeśli tak bardzo chciałbyś nakrywać do stołu, to może… poćwiczysz w domu? – zaproponował tato.
– Naprawdę? – ucieszył się Olek i popędził do kuchni.
– Na kolację będzie sałatka jarzynowa, ser żółty i wędlina – poinformowała go mama.
– Każdy z nas będzie potrzebował małego talerzyka, noża, widelca i kubka na herbatę. Zaraz
włożę chleb do koszyczka, przygotuję miseczkę z masłem i dzbanek z herbatą.
Uradowany Olek z dumną miną rozkładał nakrycia – nóż po prawej stronie, widelec po lewej…
– A czy ja mogę postawić serwetki? – zapytała Ada.
– Dyżurnym jest tylko jedna osoba – oświadczył z naciskiem jej starszy brat.
Ada spuściła głowę i zrobiła taką minę, jakby miała się za chwilę rozpłakać.
– Jutro ty możesz być naszym kucharzem – pocieszyła ją mama.
– Ale ja chciałbym poćwiczyć trochę dłużej – zaprotestował Olek.
Tato uśmiechnął się pod wąsem. – Jeśli wytrwasz do końca tygodnia, to jesteś gość –
oświadczył.
– Gość? – zdziwił się Olek. – Przecież ja tu mieszkam.
Rodzice parsknęli śmiechem. – Tak mówi się o kimś, na kim można polegać – wyjaśniła
mama.
– Na mnie można – zapewnił Olek i naprawdę się starał… cały wtorek. W środę postanowił
podzielić się swymi obowiązkami z Adą.
– Jak tak bardzo chcesz, to możesz nakrywać – zgodził się łaskawie.
Ada z zapałem zabrała się do pracy, ale zupełnie nie pamiętała, jak ułożyć sztućce, a na
dodatek miseczki na bigos okazały się dla niej za ciężkie i ostatecznie do kolacji nakryła mama.
W czwartek nikt nie miał ochoty być kucharzem.
– Jak weźmiesz za mnie dyżur, to dam ci naklejkę z dinozaurem – kusił siostrę Olek, nie zauważając taty, który właśnie stanął w drzwiach.
– Ada jest jeszcze za mała, aby to robić sama – oświadczył tata. – Jeśli nie chcesz nakrywać,
to idź poskładać swoje zabawki, a ja zrobię to za ciebie.
– Ale wtedy nie będę gość… – spuścił głowę Olek.
– Zakres obowiązków zawsze można negocjować – uspokoił go tato. – Ważne, aby nie spychać ich na innych.
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
rodzic zadaje pytania:
− Jakie dyżury w przedszkolu sprawiają dzieciom największą radość?
− Jaką funkcję pełnił Olek w przedszkolu? Jaką funkcję chciał pełnić Olek?
− Jak Olek wywiązywał się ze swoich obowiązków?
− Czy dzieci mają obowiązki w domu? Jakie to obowiązki?
4. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Herbatka dla taty.
Dwa plastikowe krążki (tace) i dwa kubki plastikowe (nie jednorazowe, bo są zbyt
lekkie i szybko spadną). Rodzic ustawia w jednym końcu pokoju stolik. Wyznacza linię startu. Demonstruje przebieg zabawy i zanosi tacie herbatkę, czyli ustawia kubek na krążku, niesie go w stronę stolika i stawia na nim kubek.
Rodzic wręcza dziecku krążek, a na nim ustawia plastikowy kubek. Dzieci wyobrażają sobie, że niosą w nim herbatkę dla taty. Pokonują wyznaczoną trasę. Podchodzą do stolika, stawiają na nim kubek z herbatą, ustawiają na krążku ten, który zostawił rodzic (sprzątają ze stołu),
i wracają w ten sam sposób na linię startu. Pokonując trasę, dzieci uważają, aby kubek nie spadł z krążka. Jeśli tak się stanie, naśladują wycieranie podłogi, podnoszą kubek, ponownie ustawiają go na krążku i idą dalej.
5. Słuchanie piosenki Porządki (sł. i muz. J. Kucharczyk)
Rozmowa na temat piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=wtjgX7vcLrU
I. Lubię czystość, więc porządek
w swym pokoju zawsze mam;
książki, misie, samochody,
każda rzecz swe miejsce ma.
Ref.: Co dzień rano łóżko ścielę
i podlewam kwiatki,
pozamiatam, poodkurzam,
posprzątam zabawki.
II. Jak to miło, gdy mój pokój
od rana czystością lśni;
nie potrzeba dużo pracy,
by porządek zawsze był.
Ref.: Co dzień rano...
6. Rodzic zadaje pytania dotyczące piosenki.
− O czym jest nasza piosenka?
− W jaki sposób należy dbać o czystość?
− Czy wy także dbacie o porządek w waszych domach?
7. Nauka piosenki Porządki na zasadzie echa muzycznego.
Rodzic wyjaśnia pojęcia: przygrywka, zwrotka, refren.
Osłuchanie z pierwszą zwrotką piosenki.
Zaznaczanie klaśnięciem pierwszej miary taktu.
8. Dla chętnych kilka kolorowanek
https://kwiecien.academy/pomagam-w-domu-kolorowanki/
Miłego dnia :)
|